Dacă sunteți organizator de concursuri online, nu faceți niciodată asta!

Faptul că participarea la concursurile online reprezintă cel mai important hobby al meu nu mai este demult un secret. Sinceră să fiu, este ca o meserie, ca un job secundar, nu degeaba concursomanilor li se reproșează foarte des că și-au creat o sursă de venit din asta.
Am făcut un exercițiu de imaginație și m-am gândit cum ar fi fost viața mea dacă în urmă cu 5 ani, nu aș fi câștigat o super excursie. Cu siguranță nu aș fi văzut atâtea locuri noi, nu aș fi cunoscut persoane deosebite. Pentru că până la urmă asta contează, cu asta rămânem, cu experiențele trăite, nu cu zecile de creme/rujuri/vouchere câștigate.
Consider că am un mare atuu datorită acestei pasiuni, participarea continuă m-a ajutat să mă dezvolt foarte mult atât în plan personal, dar și din punct de vedere profesional. Îmi doresc să pun cap la cap toate avantajele într-un alt articol, așa că nu vă plictisesc cu asta acum.

Am decis să împărtășesc din „vasta” mea experiență într-ale concursurilor o serie de Așa NU-uri pe care trebuie să le aibă în vedere organizatorii. Pentru că, vedeți voi, neavând nimic de pierdut ci doar de câștigat, participanții la concursuri fac parte din acea categorie de oameni foarte ai dracu, tupeiști, cu gura mare (sau mă rog, scrisul mare, fani CapsLock), pe care nu ați vrea să o supărați, pentru că într-un fel sau altul se va răzbuna. Ori făcându-va reclamă proastă, ori nemaicumpărând produsele brandului pe care îl promovați, oferta e variată. Nu vă spun cum să vă faceți treaba, dar poate ați vrea să tineți cont de sfaturile pe care vi le dau.

1. În primul și în primul rând, cea mai importantă regulă care se aplică oricărui organizator, fie că e vorba despre o bloggeriță, un butic de cartier, o multinațională, este asta:

NU ÎNCERCAȚI SĂ LUAȚI NICIODATĂ CITITORII DE PROȘTI!!

Să vă explic. Poate vă gândiți că aveți o prietenă/un prieten (pentru că rude nu e posibil să premiați, poate din cele mai îndepărtate!) care și-ar dori muuult de tot premiul pus la bătaie, dar cum e cu tragere la sorți din vreo 2000+ de participanți, cam greu să pice tocmai ea/el. Aveți posibilitatea să faceți cumva să-l ajutați. If you know what I mean. Sau..v-ar prinde bine niște bănuți în plus, dacă o cunoștință ar câștiga și dacă ați avea acordul ei să îi fie folosit numele, puteți apoi vinde produsul respectiv și împărți banii..etc. Tot felul de acest gen de situații.

Vă sfătuiesc, oricât ar fi de tentant, să nu o faceți! Pentru că dacă se află, job-ul vostru e compromis, iar reputația companiei dar și imaginea voastră au de suferit. Și sigur nu se merită, doar dacă e vorba de 1 milion, 2 de euro (slabe șanse). Iar pentru că participanții sunt un fel de mici detectivi când e vorba de nereguli, fiți siguri că se va afla.

Aveți în vedere și următorul aspect: majoritatea concursomanilor de meserie au conturi speciale făcute pentru așa ceva. Deloc personale, cu puține informații, fotografii sau prieteni reali. Însă, în spatele conturilor se află oameni din toate clasele sociale, cu tot felul de joburi și funcții, având o anumită pregătire (sau nu). Nu cred că v-ar plăcea să dați peste un avocat care să vă spună toate neregulile din regulament sau cum este cazul meu, peste un om de marketing care să vă bată obrazul și să vă înșire comentarii kilometrice despre ce nu ați făcut bine.

Așadar, respectați-vă cititorii pentru că datorită lor mâncați o pâine și pentru că niciodată nu știți cine se poate ascunde în spatele unei poze cu un pisoi.

2. A două mare regulă este TRANSPARENȚA.

Ca o companie respectabilă ce sunteți, nu puteți organiza un concurs fără ca mai întâi, să concepeți un regulament sau măcar un set de reguli care să reprezinte baza acestui concurs. Ați crede că nu stă nimeni să citească, pare a fi o formalitate, însă ați fi mirați să aflați că primul lucru pe care îl fac concursomanii atunci când văd un concurs nou este acela de a căuta regulamentul.

Asta a fost partea introductivă, ceea ce e într-adevăr vital în ceea ce privește transparența concursurilor se referă la modul în care este extras câștigătorul, pentru că asta îi interesează de fapt și de drept.

Pe cât posibil, vă recomand să faceți extrageri filmate pe care să le postați ulterior pe pagină, nu doar să aruncați un nume acolo. Pentru că dacă nu veți pune o filmare sau măcar listele cu participanți în Excel și apoi print-uri cu random/org sau orice alt program folosiți, o să vă treziți cu comentarii ca: „este țeapă din nou”, “pagină neserioasă”, “respectivul nici măcar nu a dat share/nu a comentat” etc. Și nu cred că vreți să porniți acest război doar pentru că ați fost comozi. Dacă unul strigă, apar toți. Nu contează că unii nici măcar nu au participat, se sprijină și își apără drepturile.

3. Următoarea regulă ține de PUNCTUALITATE.

Aveți clar trecut în regulament că: blablabla extragerea câștigătorilor va avea loc în data de… în prezența unui notar…

Din moment ce aveți un termen clar de respectat, păi respectați-l domnule! Nu veniți cu scuze că “vai, nu ne-am așteptat la un număr atât de mare de participanți, mai durează”. Sau cum se procedează mai nou, dacă un concurs se termină în ziua de vineri, anunțarea câștigătorilor va fi făcută abia luni. Țineți-vă promisiunile pentru că altfel veți fi catalogați, din nou, drept țepari. Aceleași întrebări repetate, la toate postările: „unde sunt câștigătorii?”, ”când se anunță câștigătorii?“. Dacă vă convine bătaia asta de cap, go ahead.

Bloggerițele (unele, nu toate!) sunt cele mai neserioase în aceea ce privește acest aspect.
Da, știm déjà, au o viață socială super cool, sunt foarte ocupate făcându-și masaje cu lacrimi de delfin și împachetări în funze de flori de lotus, însă pe lângă faptul că nu pot respecta un termen simplu, stabilit tot de ele, se mai dau și lovite ca niște prințese ce sunt atunci când cineva le trage la răspundere. Să nu mai spun că au tupeul să posteze status-uri/imagini/check-in-uri, dar nu au avut timp să facă o amărâtă de tragere la sorți. Mi se pare extrem de nepoliticos și neprofesional din partea lor.

Pentru mine, personal, această regulă este extrem de importantă pentru că am eu niște gărgăuni la cap care mă fac să dau o mare importanță zilei/datei în care se face extragerea.
De exemplu, ziua mea norocoasă este miercuri. Mă înscriu la un anumit concurs știind că extragerea este în ziua de miercuri, dar de fapt ei se fofilează și anunță câștigătorul vineri. Înțelegeți? Într-un fel, îmi sabotează norocul. Aceeași poveste și cu data.

Tot legată de punctualitate este și problema expedierii premiilor.
Am reușit, am extras câștigătorii, toată lumea este fericită, urmează centralizarea datelor primite de la ei și trimiterea premiilor.
Indiferent de modalitatea aleasă, prin poștă sau curier, nu lăsați să treacă mai mult de o săptămână de la anunțarea câștigătorilor și data primirii premiilor. Cu cât mai repede, cu atât mai bine. Pentru că pe cât de nerăbdători sunt să se anunțe câștigătorii, pe atât de nerăbdători sunt să-și primească și premiile. Dacă se va întârzia, se vor impacienta și din nou veți fi asaltați de postări/comentarii/mesaje cu întrebări/reproșuri sau veți deveni brusc o companie neserioasă, deși teoretic nu ați greșit cu nimic.

Aaa..încă ceva, chiar dacă firma organizatoare are sediul în același oraș cu domiciliul câștigătorului, nu îl puneți pe om pe drumuri, să vină să-și ridice personal premiul. Doar dacă e vorba de ceva important, valoros, evident. Trimiteți un curier sau un reprezentant al firmei, dacă nu vreți să cheltuiți. Va aprecia asta, vă asigur.

4. GREȘEALA RECUNOSCUTĂ E PE JUMĂTATE IERTATĂ.

Acest proverb este general valabil, a greși este omenește, așa că nici concursurile online nu sunt ocolite.

Ok, ați greșit, ați premiat niște participanți care au fraudat concursul, v-ați dat seama prea târziu și asta pentru că unii concursomani v-au semnalat. Credibilitatea companiei este în joc și nu știți cum să procedați pentru a nu înrăutăți lucrurile.

În primul rând, cereți-vă scuze, public. Promiteți că veți căuta o cale prin care să rezolvați această problemă, însă nu vă opriți doar la a promite, ci chiar faceți asta! Alegeți alți câștigători, oferiți premii în plus, găsiți o modalitate prin care să ieșiți la mal. Pentru că îmi amintesc și acum de o companie care acum 2 veri a avut astfel de problemă și nu vă spun valul de nemulțumiri pe care l-a întâmpinat.

Ce e important e asta: veți găsi o rezolvare, într-un fel sau altul, însă asigurați-vă mai întâi că participanții nu își pierd încrederea în dvs. Pentru că dacă miros aroganță sau lipsă de respect, sunteți pe un teren minat.

winner-contest_crop_250

Acestea sunt, din punctul meu de vedere cele mai importante reguli de care trebuie să țină cont un organizator de concursuri. Sunt reguli de bază, de suprafață cum îmi place mie să le spun, pentru că de fapt, crearea unui concurs are în vedere mult mai multe lucruri. Despre ele voi vorbi cu altă ocazie.

Până atunci vă doresc mult noroc și înțelepciune în alegeri! 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s