Frământări de limbă

Framantare de limba, frantura de limba, scrantitura de limba sau incurcatura de limba.

Asa se numesc pe romaneste jocurile fonetice alcatuite din expresii, propozitii sau fraze greu de pronuntat. Odinioara ele erau repetate de copii sau tineri pe la sezatori, rostirea lor era obiectul pedepselor date in timpul jocurilor sau chiar se organizau concursuri “de frant limbi”.

 

Rata

 Rata raghita piscuparnita

cu cinci puisori negrisori, albisori toti cu rata raghita

piscuparnita

Capra

 Capra calca-n piatra,

Piatra crapa-n patru;

Crape capul caprei-n patru,

Cum a crapat piatra-n patru.

Un mos cu un cos

 Un mos cu un cos,

In cos – un cocos.

Mosul cu cosul,

Cosul cu cocosul.

Vulturul

 Vulturul sta pe pisc

Cu un pix in plisc.

Fluturele

 Fluturele sta pe floare

Floarea flutura in vant

Ca fluturele pe floare.

Tic Pitic

 Ne trimite Tic Pitic

O scrisoare intr-un plic:

“Inghetata de fistic

Nu mai este nici un pic,

Fiindca printr-un siretlic

A mancat-o Cipilic.”

Ala Bala Portocala

 Ala Bala Portocala

Iesi Gheorghita la portita,

Ca te-asteapta Talion.

Talion, fecior de domn,

Cu caruta Radului,

Cu caii-mparatului,

In marginea satului,

Dorobant, clant!

Chit Chirit

 Chit Chirit pe doua ghete

Avea doua etichete

Pe cea stanga scrie GHEATA,

Pe cea dreapta DESCHEIATA.

Spun

 Eu nu-ţi spun ceea ce-ţi spun,

Eu îţi spun numai să-mi spui

Ceea ce nu ţi-am spus eu.

Ou

 Găinuşa nouă,

Ouă ouă nouă.

Prepelita

 E pestriţă prepeliţa pestriţă,

Dar mai pestriţă decît

Prepeliţa pestriţă sunt puii

Prepeliţei pestriţe

Din neamul prepeliţelor pestriţe.

Tamplarul

 In tamplaria unui tamplar s-a intamplat o intamplare. Alt tamplar, care din intamplare auzise de intamplarea intamplata tamplarului, s-a dus sa vada, ce i s-a intamplat tamplarului in tamplarie si din intamplare s-a lovit cu tampla de tampla tamplarului.

Stan

 Stan sta-n castan ca stanca. (Stan sta-n castan. Stanca sta-n castan ca Stan.)

Titiridva tidva

 Titiridva, tidva; nu-i greu a zice titiridva tidva, da-i greu a destitiridvi titiridvitura titiridvei tidvei…

Tot am zis..

Tot am zis si-am zis c-oi zice,

Dar de zis eu n-am mai zis.

Nici n-am zis, nici n-oi mai zice.

Pila

Pimpirel cu pila lunga si-a pilit pila pe punga. Punga-n pila, pila-n punga, Pimpirel cu pila lunga.

Marar

Rar morar fara marar, morarita si mai rar.

Oaia

Oaia aia e a ei, eu i-o iau.

Tei

Retevei de tei pe miriste de mei        sau

Ciritei de tei pe miriste de mei.

Barza

O barza breaza face zarva pe o varza.

Muste

Mustele musca muscata.

Sase

Sase sasi in sase saci.

Cintezoi certare, cu cine te-ai certat? – M-am certat cu cineva din ceata celor cin’zeci cintezoi certarei.”

Un ras s-a luat la intrecere cu alt ras la ras.
Rasul care a ras mai mult decat celalalt ras l-a luat in ras pe ras:
Te-ai facut de rasul rasului a zis rasul rasului i-a ras.”

 Papucarul papucarete papucul papucaresei, papucareasa nu poate papucari papucul papucarului.”

Un cocostarc s-a dus la descocostarcarie, unde se descocostarcareau si alti cocostarci nedescocostarcariti, ca sa se descocostarcareasca de cocostarcaria lui.”

 Caramidarul caramidarete cu caramida caramidarului din caramidarie.”

Balaban Balabanescu balbaie balbaituri balbaite pe negandite.

Domnule Director, Doamna Dida Dragan doreste doua dude din dudul dumneavoastra de dincolo de drum.”

Domnule Didu din Dudeti, da-ne dude d-alea dulci din dudul dumitale din drum.” (alta varianta)

Cosasul Sasa cand coseste, cat sase sasi sasul coseste. Si-s sus si-n jos de casa sa, coseste sasul si-n sosea. Si sase case Sasa-si tie.

– Ce sansa! Sasa-si spuse siesi”.

Luni, la lumina lumanarii luminata de luna prin luminator, i-a licarit o luminia in lumina ochilor.”

Ospatarul i ospataria se ospateaza la ospataria ospitaliera a lui Ospatarel unde ospateaza oaspei ostenii.”

Fata fierarului Fanica face fasole frecata fara foc, fiindca focul face fum.”

Cositorul Costica cosete cu coasa cositorita cositura cosita cu cositoarea.”

Tot am zis i-am zis, c-oi zice,
Dar de zis eu n-am mai zis.
Nici n-am zis,nici n-oi mai zice,
C-am sa zic, c-am zis, c-oi zice.”

 

O sapa lata,

Doua sape late,

Cu lapte spalate,

Pe spate aruncate.”

Stiu ca stii ca stiuca-i stiuca,
Dar mai stiu ca stii ca stiu
Ca stiuca-i peste.”

 

Ina, nina, durdumina

Treier apa, siticopa

Si-o bobita margarita,

Lim, pom, pic

Talpa de voinic.”

 

Bou, breaz barlobreaz  

Din barlobrezatura barlobrezenilor.”

Cati copii ai, babo?  

N-am atatia drago:  Doi in car, doi sub car, doi cu tata la hotar, doi la oi doi la boi, doi cu tata la cimpoi, i-un ciudila, i-un burila, i-un bietos de Samuila, i-o Anuta, i-o Stanuta, i-o bietoasa de Mariuta.”

Bucura-te cum s-a bucurat Bucureasa de bucuria lui Bucurel cand a venit Bucurel bucuros de la Bucuresti.”

 

Am o vajaitoare care vajaie ca un avion vajaitor. Vajaie tare vajaitoarea, dar mai tare vajaie avionul vajaitor.”

Ciubotarul are o ciubotarie unde ciubotarete ciubote i ciuboele.”

 

Acolo-n vale, pe-un pietroi, o codobatura si-un codabaturoi. Codabaturoiul putu codabaturi codabatura. Codabatura nu putu codabaturi codabaturoiul.”

  In piscul lui Piscaftar, ade Piscaftar cu Piscaftareasa i mananca nitele piscaftanele.”

Sursa : www.calificativ.ro

2 thoughts on “Frământări de limbă

  1. Si uite asa…am petrecut o ora cu gura pana la urechi impreuna cu niste amici. Multumiri
    P.S. Nu te lasa la buric, e numai lauda de el 🙂

    Like

Leave a Reply

